Sudeći prema izjavama domaćih zvaničnika, kineska kompanija SDSH-CSI ne dozvoljava da se objave ugovori koji se iz budžeta plaćaju stotinama miliona KM.
Ugovor o koncesiji između RS i ove kineske kompanije težak 297 miliona eura, a koji se odnosi na izgradnju autoputa Banjaluka – Prijedor, nikada nije objavljen, iako je potpisan još 2018. godine. Zvanično objašnjenje nadležnih u RS je da kineska kompanija ne želi da se taj ugovor objelodani.
Krajem prošle godine Radovan Višković, premijer RS, rekao je da će ugovor biti objavljen onog trenutka kada to dozvoli kineska kompanija.
”Oni to u ovom momentu ne dozvoljavaju. Potpisali smo koncesioni ugovor od 30 godina”, rekao je tada Višković.
I Ministarstvo saobraćaja i veza RS u nekoliko navrata odbilo je da objavi taj ugovor, navodeći da su informacije za koncesionara povjerljive i predstavljaju komercijalni interes, a njegovim objavljivanjem nastala bi šteta.
U ovom ministarstvu medijima su objasnili da su osnovne i najvažnije informacije o uslovima ugovora javno objavljene u skladu sa Zakonom o koncesijama.
Ono što se zna u vezi sa ovim ugovorom jeste da će autoput biti dug 42 kilometra i da će njegova izgradnja koštati 297 miliona eura. Ovaj novac obezbijediće kineska kompanija koja će u narednih 30 godina eksploatisati ovaj autoput, a njihovo ulaganje treba da bude otplaćeno po osnovu naplate putarine.
RS je garantovala broj vozila koji će obezbijediti oko 30 miliona eura potrebnih za otplatu godišnje, a sve ispod toga biće namireno iz putarina sa ostalih autoputeva. Prosta matematika govori da će Kinezi na uloženih malo manje od 300 miliona eura na kraju autoput naplatiti 900 miliona eura.
Kao u slučaju gradnje autoputa Banjaluka – Prijedor, i ugovor vrijedan malo više od 20 miliona eura u vezi sa rekonstrukcijom tramvajskih šina u Sarajevu kineske kompanije SDSH-CSI i CREC 10 ne dozvoljavaju da se objavi.
(Nezavisne)